Teknikhistoria

Kejsarens sjunkna lyxkryssare

Kejsar Caligulas mystiska jätteskepp var tyngda av lyx och avancerad teknik. De bärgades efter 1 900 år – men andra världskriget blev slutet för de antika underverken.

Publicerad

Omkring år 40 sjösattes två jättelika båtar i Nemi, en liten Italiensk vulkansjö. De var flytande lyxvillor, eller kanske flytande tempel till gudinnan Isis. Kulten kring henne var av särskilt intresse för beställaren, kejsaren Caligula.

Fartygen finns omnämnda i gamla källor, men beskrivningarna av storleken troddes vara överdrivna. När de återfanns och utforskades på order av diktatorn Benito Mussolini, 1 900 år efter att de sjunkit, visade sig det mesta stämma.

Att det låg något på Nemi-sjöns botten var inte okänt. På 1500-talet plundrades vraken med dykarklocka och under hela 1800-talet gjordes sporadiska försök att bärga eller tömma skroven. 1927 beordrade diktatorn Benito Mussolini att skeppen skulle grävas ut. Det enda sättet var att sänka sjöns vattennivå 20 meter. Pumpandet och dränerande var inte färdigt förrän 1932.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera