Teknikhistoria

Vingar under vattnet får båtarna att flyga fram

GRAFIK. Uppfinnaren Enrico Forlanini byggde en patenterad prototyp redan 1898. Alexander Graham Bell inspirerades och slog 1919 hastighetsrekordet på vatten, 114 kilometer i timmen, med sin förbättrade bärplansbåt HD-4.

Publicerad

Sovjetunionen satsade under 1960-talet stort på bärplansfartyg som passagerarfärjor. Även företag i Japan, USA och Schweiz hängde med trenden. Militära fartyg utvecklades, främst som patrull- och torpedbåtar.

Även i dag finns många passagerarfärjor i trafik. Trots detta blev bärplansbåtarna aldrig riktigt stora. Topphastigheten begränsas av kavitationsfenomen som skapar ett drag bakom vingarna. Hydroplanen kan skada djur och är känsliga för kollisioner.

De är också avsevärt dyrare än vanliga båtar. Utvecklingen har dock inte avstannat. Moderna bärplansbåtar har avancerade hydroplan som justeras med sensorer för att bli så effektiva som möjligt.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera