Premium

Våldsamt slut för Stockholms dubbeldäckare

Den första typen dubbeldäckare för linjetrafik i Stockholm, hos SL kallad H31, var tyska Büssing som beställdes 1964 i 20 exemplar. De kom i trafik 1965 och blev 1968–70 ombyggda för högertrafik, men togs ur trafik redan 1975–76 och var därmed i tjänst i bara cirka åtta år. Vagnen på linje 48 närmar sig en augustidag 1969 ändhållplatsen vid Karolinska sjukhusets entré i Solna, och i andra änden gick linjen till Södersjukhuset. Foto: HANS BERGLUND
Till högertrafikomläggningen 1967 beställdes 50 dubbeldäckare från brittiska Leyland med kaross från Park Royal. Den 4 juni 1976 gick den sista dubbeldäckaren i ordinarie trafik, på linje 48. Fotot av linje 59 är taget på Vasagatan i december 1970, den linjen gick mellan Norra station och Norra Hammarbyhamnen. Foto: HANS BERGLUND
Bussolycka med dubbeldäckare vid Kristinebergs tunnelbaneviadukt i Stockholm i juni 1969. Det är ingen av de båda olyckorna omtalade i artikeln, men finns omskriven i Leif Stolts bok om fordonstypen som en för tiden ”typisk dubbeldäckarolycka”. Foto: JAN BJÖRSELL/SVD/TT
Linje 69 till Blockhusudden på Djurgården var en populär sommarlinje och här ses en tysk Büssing levererad till dagen H 1967 vid ändhållplatsen Norrmalmstorg en dag i juni 1969. Denna typ hade littera H33 och fanns i 20 exemplar och togs ur trafik våren 1976 efter knappt nio år i trafik. Ingen av dem finns bevarad. Foto: HANS BERGLUND

Röda dubbeldäckare av brittiskt snitt i Stockholms reguljärtrafik? I dag låter det som en exotisk fantasi, men under några decennier var den verklighet. En verklighet som SL dock snabbt kom att ångra.

En varm afton i maj 1930 bildade en klunga av festklädda damer och herrar en ovanligt glamourös busskö i Stockholm. Föremålet för deras fascination var något som framstår som lika exotiskt i dag som då: en tvättäkta, knallröd dubbeldäckare.

Det var med anledning av Stockholmsutställningen – där svenskt hantverk och design skulle visas upp för världen – som NK hade importerat en alldeles egen dubbeldäckare, en praktfull pjäs som transporterade passagerare fram och tillbaka mellan varuhusets entré och utställningspaviljongen på norra Djurgården. 

Detta var första gången en dubbeldäckare rullat på Stockholms gator (om man bortser från de som drevs av bokstavliga hästkrafter på 1800-talet). Och länge såg det också ut att bli den sista.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera