Premium

Tunnan – ett svenskt jetplan i världsklass

Svenska jetplanet J 29 Tunnan väckte stort intresse när den första prototypen kom. Men tekniken hade stora utmaningar och orsakade 99 piloters död.

Publicerad

“It was love at first sight. On the ground an ugly duckling – in the air a swift!” ska testpiloten Robert “Bob” Moore ha sagt efter att ha landat med första exemplaret av Flygande Tunnan 1948.

Den första versionen av Saab J 29 kunde mäta sig med den tidens moderna stridsflygplan, som välkända sovjetiska MiG 15. Det svenska jetplanet väckte snabbt stort internationellt intresse genom att slå två världsrekord i hastighetsflygning.

Den nya teknik som kom med Tunnan hade sina utmaningar; en tredjedel av de totalt 661 planen totalhavererade och 99 piloter omkom. Sista gången J 29 flög som krigsflygplan var 1967.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera