FARKOSTER
Nyöppning för Järnvägsmuseet – 150 år av rullande teknikarv
Regeringskris och departementsbyte fördröjde renoveringen av Järnvägsmuseet. Efter sju långa år av ombyggnad slår museet nu upp sina portar igen och visar järnvägens mest avgörande tidsepoker. Teknikhistoria har fått tjuvkika på de nya lokalerna.
När Teknikhistoria besöker Järnvägsmuseet i Gävle i början
av maj pågår ett hektiskt byggnadsarbete. Hantverkare ilar mellan de historiska
vagnar och lok som redan finns på plats och det målas och snickras på
utställningens olika delar. Från entréhallen med det allra första svenska
ångloket Prins August till slutstationen med X 2000 och drömmarna om framtidens
järnväg.
Bland museets anställda råder en spänd förväntan inför att
få möta besökarna igen, efter sju år av hårt arbete, kantat av förseningar.
– Äntligen! Jag är jättespänd inför det här, att vi äntligen
ska få visa upp verksamheten för vår publik igen, säger Henrik Reuterdahl,
affärsutvecklare på Järnvägsmuseet, och ler brett.