FARKOSTER

Malmös entusiaster håller trotjänarna på spåret

Under sommarhelgerna rullar Malmös 100 år gamla gröna museivagn punktligt var tolfte minut. Bakom driften står eldsjälarna i föreningen Malmö Stads Spårvägar Museiförening.
Den har sin utgångspunkt på Banérskajen vid Teknikens och Sjöfartens hus och slutstation på Bastionen – där den vänder och kör samma väg tillbaka igen.
Spårvagnsentusiasten Anders Silfverling har varit en av förarna sedan slutet av 1980-talet, lika länge som spårvägen har varit i bruk.
Spårvagnens hastighet styrs med en serie kopplingsmotstånd.
När Teknikhistoria följer med på spårvagnsturen mot slutet av sommaren 2023 är vagnen fullsatt.
Under säsongen 2024 kommer museispårvägen att trafikeras lördagar och söndagar från 1 juni till 29 september.
Museivagnarna står uppställda i den k-märkta gamla Bulltoftahangaren i Malmö under vinterhalvåret. ”Varje vinter gör vi en översyn av det mesta och smörjer allt både undertill och i korgen, säger eldsjälen Anders Silfverling.
Nästan allt på museiföreningens vagnar är original, förutom kablage.

I några svenska städer rullar museispårvagnar, ömt vårdade av entusiaster. I Malmö trafikeras om somrarna två kilometer spår av över 100 år gamla trotjänare.

Från Banérskajen i Malmö rullar den gröna museispårvagnen punktligt var tolfte minut om sommarhelgerna. Det har den gjort sedan slutet på 1980-talet och lika länge har spårvagnsentusiasten Anders Silfverling varit en av förarna.

Vagnen han denna julisöndag kör tillverkades av Asea i Västerås 1907 och gick i trafik på Malmös gator till 1957.

– Till hundraårsjubileet av den första hästspårvägen i Malmö 1987 renoverade man äldre vagnar och byggde en kort spårväg. Sedan dess har vi kört om somrarna, säger han.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera