FARKOSTER
Luft som bränsle: Segelflygets tysta resa från krig till klubbar
Efter första världskriget förbjöds Tyskland att ha en egen flygindustri. Ett sätt att smita runt förbudet blev att tillverka flygplan utan motorer. Med det inleddes segelflygplanens historia. I Sverige stödde Flygvapnet segelflygklubbarna för att kunna handplocka skickliga piloter till militär träning.
Segelflyget har sitt ursprung i Tyskland som en indirekt
konsekvens av Versaillesfördraget efter första världskriget. I
fredsbestämmelserna bestämdes att Tyskland inte längre fick ha en egen
flygindustri eller ett eget flygvapen. På olika sätt kringgicks emellertid de
stränga kraven. Flygindustrin flyttade utomlands, bland annat till Sverige, och
i det spirande segelflyget stimulerades flygintresset och många unga män
utbildades till piloter.
Segelflyget utvecklades ur det tidigare i huvudsak
experimentella glidflyget med pionjärer som Otto Lilienthal redan vid
1800-talets slut och bröderna Wright i början av 1900-talet. Aerodynamiken
förfinades och man lärde sig att nyttja naturens krafter för att utsträcka
flygningarna i både distans och höjd.
Segelflygets Mekka – berget Wasserkruppe