FARKOSTER

In för landning! Långlivade läromästaren SK 60 tas ur tjänst

Flygvapnets uppvisningsgrupp Team 60 gjorde SK 60 känd för svenska folket med sina halsbrytande manövrer och omväxlande formationsbyten med bara några meter mellan flygplanen. Gruppen var även känd som ”En sexa Skåne”.
Fartig bild på två SK 60 från Team 60 där rotetvåan bryter ifrån roteettan i en brant vänstersväng.
Den första SK 60 som levererades till Krigsflygskolan på Ljungbyhed i augusti 1966. Där ersatte den J 28 Vampire som skolflygplan typ 2. Från 1987 bedrevs all grundläggande flygutbildning på flygplanstypen.
Som alltid med nya flygplanstyper kom prototypen från 1963 att uppvisa en del skavanker vilka emellertid rättades till. Framför flygplanet står provflygaren Karl-Erik Fernberg.
Några SK 60 modifierades till att även bära olika typer av kameror, bland annat en förlängd kameranos.
Enda exportkund för Saab 105 var Österrike. De var utrustade med starkare motorer från General Electric. Samma motorer erbjöds Sverige, som dock avstod.
Flygskolans på Malmen elever och lärare uppradade för exemanesfoto i januari 2017. Tio till femton elever examineras numera varje år, mot cirka 100 under 1960-talet.

Saab 105, med den militära beteckningen SK 60, är ett av de mest långlivade flygplanen i Flygvapnets historia. Första flygningen ägde rum redan 1963 och flygplanet är fortfarande i bruk, även om slutdatum närmar sig.

Likt flera andra stora flygindustrier sneglade även Saab redan på 1950-talet på att förse den heta affäresresemarknaden med ett jetdrivet flygplan med plats för fyra till sex passagerare. Projektledare blev Erik Bratt, som skissade på en uppförstoring av deltavingade experimentflygplanet Saab 210. 

I samma veva aviserade Flygvapnet att de behövde en ersättare för J 28 de Havilland Vampire som skolflygplan typ 2 på Ljungbyhed. Därför övergavs deltavingen till förmån för ett mera konventionellt, midvingat flygplan med två jetmotorer.

När flygplanet började ta form på ritborden, anmälde Flygvapnet att det nya skolflygplanet även skulle kunna användas för begränsade attackuppgifter, med plats för automatkanonkapslar och raketer under vingarna. Vingparet flyttades därför till kroppens ovansida och fick en lätt negativ V-form för bättre stabilitet. 


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera