FARKOSTER
In för landning! Långlivade läromästaren SK 60 tas ur tjänst
Saab 105, med den militära beteckningen SK 60, är ett av de mest långlivade flygplanen i Flygvapnets historia. Första flygningen ägde rum redan 1963 och flygplanet är fortfarande i bruk, även om slutdatum närmar sig.
Likt flera andra stora flygindustrier sneglade även Saab
redan på 1950-talet på att förse den heta affäresresemarknaden med ett
jetdrivet flygplan med plats för fyra till sex passagerare. Projektledare blev
Erik Bratt, som skissade på en uppförstoring av deltavingade
experimentflygplanet Saab 210.
I samma veva aviserade Flygvapnet att de behövde
en ersättare för J 28 de Havilland Vampire som skolflygplan typ 2 på
Ljungbyhed. Därför övergavs deltavingen till förmån för ett mera konventionellt,
midvingat flygplan med två jetmotorer.
När flygplanet började ta form på ritborden, anmälde
Flygvapnet att det nya skolflygplanet även skulle kunna användas för begränsade
attackuppgifter, med plats för automatkanonkapslar och raketer under vingarna.
Vingparet flyttades därför till kroppens ovansida och fick en lätt negativ
V-form för bättre stabilitet.