FARKOSTER

Från traktor till monstermaskin – här är historien om bulldozern

De kraftfulla bandfordon som på svenska även benämns schaktmaskiner eller bandschaktare blev oumbärliga i lera och oländig terräng. Som Caterpillars dieselvariant på leriga åkrar i Italien 1940. Även en variant som benämns bandlastare har funnits i bruk i Sverige, men de är näst intill försvunna från den nutida marknaden.
När första världskriget bröt ut blev det amerikanska Holt Manufacturing Company som sålde och levererade de bandfordon som brittiska armén behövde för att transportera artilleripjäser på slagfältet.
Holt 75-traktor från omkring 1917–1918 utställd på en brittisk jordbruksmässa.
Först på 1930-talet uppfanns ett system med linor och vinschar som gjorde det möjligt för en förare att styra schaktblad och även en bakmonterad tjälkrok med maskinens motorkraft. Innan dess fick man ta till handkraft för att höja och sänka schaktbladet.
Cletrac bulldozer i bruk i hamnområde i Sverige på 1960-talet. Amerikanska Cletrac, the Cleveland Tractor Co, etablerades 1916 och var tidiga med olika typer av jordbruksmaskiner.
Komatsu bulldozer schaktar kol vid ett kolkraftverk i Ljubljana, Slovenien, 2017.

Ur den tidiga jordbrukstraktorn växte det fram en monstermaskin, med råstyrka och tyngd som rådde på de allra tyngsta jobben. Den gick under flera olika namn, innan den till slut fick heta ”bulldozer”.

Meningarna går isär om vem som konstruerade den första riktiga bulldozern – var det en uppfinnare i Kalifornien, en bonde i Kansas, eller ”Guds affärsman” i Texas?

Den förstnämnde hette Benjamin Holt, och hade startat Holt Manufacturing Company i Stockton, Kalifornien, i slutet av 1800-talet. Bolaget byggde ångdrivna traktorer och skördetröskor, men de tunga maskinernas hjul sjönk i den mjuka åkerjorden. Holt testade att sammanbinda hjulen med ”larvfötter” av sammanlänkade stålplattor för bättre viktfördelning, men då krävdes ett svårmanövrerat styrhjul framtill.

Samtidigt hade företaget Hornsby & Sons i engelska Lincolnshire patenterat de första fungerande larvbanden, som kombinerades med en styrkoppling som fördelade kraften mellan drivhjulen på vardera sida. På så sätt kunde föraren svänga genom att bromsa det ena eller det andra bandet.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera