Premium

Fel tank – gåtan om Sveriges första stridsvagn

Stridsvagn m/21 hade för sin tid goda terrängegenskaper, och kunde bland annat ta sig upp för 45-gradiga stigningar. Foto: SPHF ARKIV
På hösten 1923 transporterades fem stridsvagn m/21 ner till en manöver i Skåne. Framgångarna blev stora när de överraskande sattes in som infanteristöd under övningen. Foto: SPHF ARKIV

Strax efter första världskriget köpte Sverige in tio tyska exemplar av slagfältets nya härskare, så kallade ”tanks”, som nyligen gjort entré på världsscenen vid västfrontens skyttegravar. Dessa har ända sedan dess ansetts vara Sveriges första stridsvagnar – men efter visst detektivarbete av Arsenalens museichef, visar det sig att en helt annan vagn kom före.

Det hela genomfördes i största hemlighet. De tio tysktillverkade stridsvagnarna av modell LK II (Leichter Kampfwagen) var redan i sitt ursprungsland undangömda för den allierade kontrollkommissionen, eftersom Tyskland enligt Versaillesavtalet inte fick inneha stridsvagnar.

Sedan de 1921 inköpts av svenska Försvarsmakten, eller Krigsmakten som det hette på den tiden, blev hemlighetsmakeriet om möjligt ännu större. Stridsvagnsdelarna importerades av en civil firma under benämningarna ”traktordelar” och ”bleckslageriarbeten”.

Att militära verksamheter bedrivs under sekretess är förstås inget ovanligt. Men att hemlighetsmakeriet var så stort i just det här fallet, kan ha berott på att de nya vapnen antogs behöva sättas in mot egna medborgare snarare än mot en utländsk invasion.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera