Teknikhistoria

Elddrift – gengasen räddade Sverige ur krisen

Ett frontmonterat gengasaggregat provkörs 1941, möjligen av organisationen Beredskapsklubben. Foto: TT Historical
Det såldes speciell gengasved, extra korta kubbar. Foto: Bertil Norberg
Teknisk Tidskrift publicerade många specialaggregat, här ett för att dressiner.
Vägmästare S E Abrahamsson i Målilla poserar vid sin tjänstebil 1944. Ett par år senare var gengasen ute igen.
Även kungens bilar fick gengasdrift.
Artikelförfattarens farmor och farbror står framför farfars första bil, en Adler med gengasaggregat. Den var så motorsvag att farmor fick knuffa på i backarna. Året är 1941.
Gengasen slog genom i många länder. Här är ett aggregat på släp monterat på en buss i London.

Det fanns en tid då svenska bilar gick på ved. Gengas höll landet i rörelse under andra världskrigets bensinransonering. Men lika fort som bränslet slog genom försvann det igen när bensinen kom tillbaka. Här är historien om den praktiska men farliga gasen.

När andra världskriget närmade sig var det uppenbart att Sveriges import av bensin skulle bli lidande. Bränslet skulle behöva ransoneras, och landets flotta av lastbilar, bussar och andra fordon riskerade att bli stående. Men det fanns ett inhemskt alternativ, ett fordonsbränsle som Sverige hade nästan oändliga mängder av. I brist på bensin kunde man nämligen köra bilarna på ved.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera