Teknikhistoria

Elddrift – gengasen räddade Sverige ur krisen

Ett frontmonterat gengasaggregat provkörs 1941, möjligen av organisationen Beredskapsklubben. Foto: TT Historical
Det såldes speciell gengasved, extra korta kubbar. Foto: Bertil Norberg
Teknisk Tidskrift publicerade många specialaggregat, här ett för att dressiner.
Vägmästare S E Abrahamsson i Målilla poserar vid sin tjänstebil 1944. Ett par år senare var gengasen ute igen.
Även kungens bilar fick gengasdrift.
Artikelförfattarens farmor och farbror står framför farfars första bil, en Adler med gengasaggregat. Den var så motorsvag att farmor fick knuffa på i backarna. Året är 1941.
Gengasen slog genom i många länder. Här är ett aggregat på släp monterat på en buss i London.

Det fanns en tid då svenska bilar gick på ved. Gengas höll landet i rörelse under andra världskrigets bensinransonering. Men lika fort som bränslet slog genom försvann det igen när bensinen kom tillbaka. Här är historien om den praktiska men farliga gasen.

När andra världskriget närmade sig var det uppenbart att Sveriges import av bensin skulle bli lidande. Bränslet skulle behöva ransoneras, och landets flotta av lastbilar, bussar och andra fordon riskerade att bli stående. Men det fanns ett inhemskt alternativ, ett fordonsbränsle som Sverige hade nästan oändliga mängder av. I brist på bensin kunde man nämligen köra bilarna på ved.

Lösningen hette gengas. Det står för ”generatorgas” och den utvinns ur kol eller trä genom pyrolys, torrdestillation. Genom att hetta upp bränslet i en syrefattig miljö bildas en gasblandning av vattenånga, koldioxid, vätgas, metan och framför allt kolmonoxid, utan att någon förbränning sker. Kolmonoxiden kan sedan användas för att driva en motor.

Gengasens ursprung var industrin på 1800-talet där gasen användes för att bland annat driva stora ugnar. Principen fungerar med lite av varje. Ved och träflis är vanligast, men även torv och träkol kan användas. Den var ett starkt alternativ som drivmedel i de första förbränningsmotorerna, men bränslet konkurrerades ut av de mer lätthanterliga petroleumprodukterna. Men när tillgången på olja skars av under andra världskriget famlade man efter alternativ och gengasen fick sin revansch.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera