Teknikhistoria

”Grus-Kalle” – maskinen som förflyttar berg

Störst och först. Till vänster en Volvo A60H, världens största ramstyrda dumper som lastar 55 ton. Till höger en BM-Volvo DR 631 ”Grus-Kalle”, maskinen som introducerade själva dumperkonceptet 1966. Foto: VOLVO CONSTRUCTION EQUIPMENT
En DR 631 Grus-Kalle lastas av en BM-Volvo LM 640 baklastare, i ett grustag någonstans i Sverige. Foto: WIKIMEDIA COMMONS

Lilla ”Grus-Kalle” föddes i Småland för snart 60 år sedan. I dag är den ramstyrda dumpern standard överallt där stora mängder grus, jord eller sten ska flyttas, och de största modellerna tar Grus-Kalles maxlast flera gånger om.

Med dagens mått mätt var den första dumpern en liten maskin med blygsam lastkapacitet. Men den fick enorm påverkan på bygg- och anläggningssektorn.

Egentligen började det redan 1946, när firma Lihnell Vagn AB (Livab) sökte patent på en motoriserad jordbruksvagn. Tillsammans med traktortillverkaren Bolinder-Munktell hade de byggt en släpvagn med drivaxel kopplad till traktorns kraftuttag, för bättre terrängkapacitet.

Men det verkliga genombrottet kom inte förrän i början av 60-talet. Då ökade man framkomligheten ytterligare genom att ta bort traktorns framaxel, och koppla till vagnen permanent genom drivaxel och ramstyrning (där fordonet böjs vid en ledad ”midja” när man svänger). Ett helt nytt koncept hade sett dagens ljus, och den första ramstyrda dumpern lastade tio ton till drygt åtta tons egenvikt.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera