Premium

Vittrade och “byttes ut” – Ölandsbron fyller 50 år

TEKNIKHISTORIA. Efter 50 år håller Ölandsbron fortfarande ställningarna som längst i landet, trots att betongen började vittra redan efter tio år. Kostnaderna för att hålla den i skick har tickat upp till över miljarden.

Publicerad

Redan ett år in på bygget sattes Ölandsbron på hårda prov. På hösten drog den ena stormen efter den andra in, med kulmen den 22 september då 45 sekundmeter uppmättes vid Ölands södra grund. Då gällde det att hålla i tygen, berättar dåvarande chefen för Skånska cementgjuteriets tekniska avdelning och huvudansvarig för Ölandsbrons konstruktion, Stanley Gustafsson, i dag 97 år.

– När det blåser 35–40 sekundmeter är man rätt hjälplös, det var inte mycket vi kunde göra. Vi räddade det vi hade för hand och tog in alla flytetyg till kaj. Det stormade i nästan två veckor, men våra grejer höll. Sedan blev vintern ganska besvärlig med svår isbildning och annat.

Turligt nog kom varken någon människa eller bropelare till skada. Över huvud taget gick det fyra år och nio månaderna långa bygget förvånansvärt smärtfritt, trots att någon bro i den storleksordningen aldrig hade byggts tidigare i Europa.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera