Teknikhistoria

Bombflygen som hade reaktor ombord

Testplanet Convair NB-36H flög många gånger med en reaktor ombord. Det eskorterades alltid av andra flygplan. Foto: Alamy
Testplanet Convair NB-36H flög många gånger med en reaktor ombord. Det eskorterades alltid av andra flygplan. Foto: Alamy
En av kontrollpanelerna för reaktorn i NB-36H. Reaktorn övervakades med tv-kameror från den slutna kabinen. Foto: Bettmann/Corbis
En av kontrollpanelerna för reaktorn i NB-36H. Reaktorn övervakades med tv-kameror från den slutna kabinen. Foto: Bettmann/Corbis
På den här fantasifulla teckningen från 1956 visas ett atomdrivet bombplan som skulle bära sin egen eskort med sex jaktplan. Foto: Alamy
På den här fantasifulla teckningen från 1956 visas ett atomdrivet bombplan som skulle bära sin egen eskort med sex jaktplan. Foto: Alamy
TU-95 LAL var det sovjetiska experimentplanet. Det flög under en rad år med reaktor i drift ombord. Foto: Wikipedia
TU-95 LAL var det sovjetiska experimentplanet. Det flög under en rad år med reaktor i drift ombord. Foto: Wikipedia
Reaktorn i det sovjetiska experimentplanet TU-95 LAL. På undersidan syns ett luftintag för kylningen. Foto: Wikipedia
Reaktorn i det sovjetiska experimentplanet TU-95 LAL. På undersidan syns ett luftintag för kylningen. Foto: Wikipedia
Hela nospartiet på NB-36H var en löstagbar, strålskyddad kapsel för besättningen. Foto: Alamy
Hela nospartiet på NB-36H var en löstagbar, strålskyddad kapsel för besättningen. Foto: Alamy
Testreaktorerna HTRE-3 och HTRE-1 står utställda vid Idaho National Laboratory. 3:an var komplett med turbojetmotorer. Foto: ML Pearson/Alamy
Testreaktorerna HTRE-3 och HTRE-1 står utställda vid Idaho National Laboratory. 3:an var komplett med turbojetmotorer. Foto: ML Pearson/Alamy
NB-36H flög med symbolen för radioaktiv strålning på stjärtfenan. Foto: Alamy
NB-36H flög med symbolen för radioaktiv strålning på stjärtfenan. Foto: Alamy
Mk. 17, USA:s första vätebomb. De tunga bomberna var ett motiv bakom atomflygprogrammet. Foto: Wikipedia
Mk. 17, USA:s första vätebomb. De tunga bomberna var ett motiv bakom atomflygprogrammet. Foto: Wikipedia
XB-70 Valkyrie kunde ha blivit det första atomdrivna bombplanet. Två prototyper byggdes, en finns bevarad på museum. Foto: NG Images/Alamy
XB-70 Valkyrie kunde ha blivit det första atomdrivna bombplanet. Två prototyper byggdes, en finns bevarad på museum. Foto: NG Images/Alamy
En modell av HTRE-3 som den skulle ha sett ut i ett flygplan. Foto: General electric
En modell av HTRE-3 som den skulle ha sett ut i ett flygplan. Foto: General electric
Även flottan drömde om atomflyg. På den här science fiction-inspirerade teckningen syns en flygbåt med åtta motorer.
Även flottan drömde om atomflyg. På den här science fiction-inspirerade teckningen syns en flygbåt med åtta motorer.

TEKNIKHISTORIA. Under det kalla kriget försökte både USA och Sovjetunionen att bygga atomdrivna flygplan. Om planerna gått i lås skulle bombplan med reaktorer ombord ha kretsat dag och natt över norra halvklotet. En del tester gjordes men utmaningen var för svår. Utvecklingen drog ifrån atomflygplanen som aldrig blev verklighet. Projektet är ett av tidernas största och mest bortglömda teknikprojekt.

Publicerad

Logga in och få tillgång till ännu mer Teknikhistoria
  • Du får tillgång till låsta artiklar på nyteknik.teknikhistoria.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna en gång i månaden
  • Obegränsad läsning av flera års utgåvor av magasinet Teknikhistoria via e-tidningsappen
  • Möjlighet att läsa magasinet Teknikhistoria digitalt i din dator, surfplatta eller mobil