Teknikhistoria

X2000 – lutande lösning som blev en långkörare

TEKNIKHISTORIA. I slutet av 1980-talet byggdes de nya snabbtågen av Asea i Västerås. <br/> Och folkets snabbtåg ska rustas för att klara minst 20 år till.

Publicerad

De lutande vagnarna är utmärkande för de svenska snabbtågen, numera kallade SJ 2000. När SJ började fundera på snabbare tåg än lokdragna expresståg som körde max 130 km/h på 1960-talet, fastnade man för den här lutningstekniken. Den ska göra att man kan hålla hög fart i kurvorna utan att sidokrafterna upplevs obehagliga.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera