Teknikhistoria

Trogen mekaniker bakom racingstjärnans framgångar

Per-Olof Serenius, till vänster, var med i det svenska lag som blev världsmästare 1995. Foto: imago/Norbert Schmidt
Per-Olof ”Posa” Serenius sköter om däck, fjädring och stötdämpare på sina cyklar medan mekanikern Hasse Holmqvist tar hand om motorerna. Foto: Olle Anderstam
Posa Serenius kan berätta länge om alla sina tävlingar och resor i Ryssland och Kina. Efter 85 resor till Ryssland skulle man kunna kalla det hans andra hem. Foto: Olle Anderstam
Hasse Holmqvist och Posa Serenius träffas ofta i verkstaden för att slipa sina vapen och diskutera ytterligare motorförbättrningar. Foto: Olle Anderstam
Isracingföraren "Posa" Serenius inför semifinalmötet i VM mot ryssarna på Östermalms IP i Stockholm 1982. Foto: TT
En diskret text på framskärmen visar vem som under de senaste 36 åren trimmat Posa Serenius isracingcyklar. Foto: Olle Anderstam
Den då 54-årige Per-Olof Serenius i ledningen under VM-finalen 2002. Foto: TT
Per Olof Serenius i en duell under VM-finalen 2005 framför två ryssar och en tysk förare. Foto: All over press
Per-Olof Serenius tränar på Östermalms IP inför VM-semifinalen 2008. Foto: TT

Cyklarna har fått lite bättre fjädring men annars är isracingen sig lik. Samma cyklar, samma dubbar -och samma förare. I en intervju med tidskriften Teknikhistoria avslöjar racingstjärnan 67-årige Per-Olof ”Posa” Serenius en annan hemlighet bakom alla framgångar: samma mekaniker.

Publicerad

Per-Olof ”Posa” Serenius började köra isracing 1977 och har tillhört isracingeliten i 37 år. Anledningen är ett stort mått av envishet, mod, kunnande och erfarenhet.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera