TEKNIKHISTORIA
Slussen i Stockholm – ständigt i fokus för ombyggnader
De senaste åren har debattens vågor gått höga över ombyggnaden av trafikförbindelsen Slussen i Stockholm. Men det är inget unikt för 2000-talet. Platsen har byggts om varje århundrade sedan 1600-talet och ofta stått i fokus för omfattande diskussioner. Teknikhistoria har grävt i Slussens historia.
Stadsholmen, där Gamla stan ligger i dag, har varit en mycket strategisk plats ända sedan 1000-talets landhöjning ledde till att vattnen runt holmen blev de enda segellederna mellan Östersjön och Mälaren.
Under 1200-talets senare del medförde landhöjningen att Mälarens vattennivå blev högre än Östersjöns. Därmed blev vattenlederna vid Stadsholmen strömma och båtpassagerna komplicerade. Fram till 1600-talet fick fartyg på väg från Saltsjön till Mälaren dras uppför strömmen med handkraft. Kedjor fanns uppsatta längs strömfåran för ändamålet.
Men allt eftersom båtarna blev större och Söderström grundare av landhöjningen blev det svårare att dra båtarna motströms. Många olyckor inträffade och snart började krav framföras på att en sluss ska byggas i Söderström.