Teknikhistoria

Här decimerades flygvapnets elit

Transportplanet, ett Bristol 170 Freighter, med 21 svenska flygofficerare och flygtekniker ombord samt fyra besättningsmän, bröts i tre delar när det kraschade mot berget Monte Carro på Amalfikusten.
Efter kriget hade Sverige ett stort överskott av störtbombaren Saab B 17, som byggdes i 325 exemplar i början av 1940-talet. 47 stycken såldes till Etiopien. Foto: Saab
Döda svenska flygofficerare bärs ned från olycksplatsen av lokalbefolkningen i Salerno. Som tack finansierade svenska flygvapnet ett barnhem på orten. Foto: Krigsarkivet

De tillhörde eliten av det svenska flygvapnet. De hade flugit ned den första leveransen av det svenska bomplanet B 17 till Etiopien och fått betalt i guldtackor. På väg hem störtade deras chartrade passagerarplan och alla utom fyra omkom.

Publicerad

Flygkraschen på berget Monte Carro i provinsen Salerno på Amalfikusten i Italien den 18 november 1947 är den enskilt största katastrofen i det svenska flygvapnets historia. Det är en olöst gåta varför planet vek av från den utlagda kursen över havet och styrde in mot den bergiga italienska kusten.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera