FARKOSTER
Saab 90 Scandia SE-BSE ”Jarl Viking” på Bromma. Scandian var ett bra och robust trafikflygplan, men det projekterades för tidigt för att på allvar kunna konkurrera med främst amerikanska flygplanstyper.
SVENSK FLYGHISTORISK FÖRENING
Saabs stora flopp – den misslyckade satsningen på trafikflygplan
Efter andra världskrigets slut lade Saab ner planerna på ett tvåmotorigt jaktflygplan. Plötsligt fanns kapacitet att satsa på det som blev företagets första trafikflygplan, Saab 90 Scandia. Flygplanet blev en succé i Sydamerika, men floppade sedan tungt och tillverkades till slut bara i 18 exemplar.
Omställningen på Saab från krigsproduktion till
fredsproduktion kom att resultera i den så kallade 90-serien. Saab 90 var
alltså trafikflygplanet Scandia, Saab 91 var skol- och privatflygplanet Safir,
och framåt kom även Saab 92 och de övriga bilmodellerna. Saab försökte sig även
på båtproduktion, men med mindre lyckat resultat.
Historien om Saab 90 Scandia går tillbaka till några år före
andra världskrigets slut. Saab lade då ned ett projekterat tvåmotorigt
jaktflygplan, vilket frigjorde kapacitet på konstruktionsavdelningen. I stället
studerades bland annat en ”luftdroska”, ett passagerarflygplan. Flygbolaget
Aktiebolaget Aerotransport (ABA) såg sig samtidigt om efter ett större flygplan
än de Douglas DC-3 och Junkers Ju 52/3m vilka de då disponerade. Bolagets
ledning med grundaren Carl Florman i spetsen tog hösten 1943 kontakt med Saabs
verkställande direktör Ragnar Wahrgren om ett medeldistansflygplan med större
kapacitet än DC-3. Härigenom lades grunden för det som sedermera skulle bli
Saab-Scandia.
ABA under chefsingenjören Karl Lignell bidrog med de
operativa och tekniska erfarenheter som bolaget byggt upp sedan tillblivelsen i
mitten av 1920-talet, medan Saab ställde sin konstruktionsavdelning till
förfogande. På ritborden växte det fram ett flygplan med plats för 24 till 32
passagerare. Noterbart var att det saknade tryckkabin, något som började
införas på främst amerikanska trafikflygplan för att medge flygning på högre
höjder än cirka 3 000 meter, ovan turbulensen i moln. ABA bedömde dock att de
amerikanska typerna hade en kapacitet som översteg de svenska behoven. Dessutom
kunde affären göras upp i svenska kronor och inte i dyra amerikanska dollar.