FARKOSTER

Saab 90 Scandia SE-BSE ”Jarl Viking” på Bromma. Scandian var ett bra och robust trafikflygplan, men det projekterades för tidigt för att på allvar kunna konkurrera med främst amerikanska flygplanstyper.

Saabs stora flopp – den misslyckade satsningen på trafikflygplan

Efter andra världskrigets slut lade Saab ner planerna på ett tvåmotorigt jaktflygplan. Plötsligt fanns kapacitet att satsa på det som blev företagets första trafikflygplan, Saab 90 Scandia. Flygplanet blev en succé i Sydamerika, men floppade sedan tungt och tillverkades till slut bara i 18 exemplar.

Omställningen på Saab från krigsproduktion till fredsproduktion kom att resultera i den så kallade 90-serien. Saab 90 var alltså trafikflygplanet Scandia, Saab 91 var skol- och privatflygplanet Safir, och framåt kom även Saab 92 och de övriga bilmodellerna. Saab försökte sig även på båtproduktion, men med mindre lyckat resultat.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera