PIONJÄRER
Svenska pionjärens mål: Ersätta kolbränslet med solenergi
Efter att ha konstruerat ånglok och krigsfartyg ville uppfinnaren John Ericsson ge en gåva till mänskligheten: solens outtömliga energi tämjd i motorer som skulle ersätta kolbränslet. Ända till sin död jobbade han med att bygga en effektiv solmaskin.
Industrialismens hjul snurrade allt snabbare. Fabriker för
massproduktion gick för högtryck, ångfartyg ersatte segelskutor och järnvägen
gjorde sitt segertåg. Men ångmaskinens dagar var räknade, insåg John Ericsson
då bränslet stenkol var en ändlig resurs. Han såg ett outtömligt alternativ,
”hvilken en kommande dag blir skattad som en af mensklighetens största
nödvändigheter”.
På 1860-talet började Ericsson och en handfull andra
pionjärer göra försök med att omvandla solenergin till mekanisk rörelse: att
driva motorer med ånga från vatten fördunstat av koncentrerade solstrålar.
Den
första solmaskinen byggde fransmannen Augustin Mouchot 1860, med en
glascylinder i fokuspunkten på en stor parabol med speglar invändigt. Vatten
som kontinuerligt pumpades genom cylindern förångades och drev en vanlig
ångmaskin.