Teknikhistoria

100 år med el på Malmbanan

1915 började elektriska tåg trafikera Malmbanan. Därmed är det 100 år sedan Malmbanan bytte sårbar stenkol mot säker el.

Publicerad

När Malmbanan invigdes 1903 drog tågen malm till Luleå och Narvik från Malmberget och Kiruna med hjälp av stenkol. Men beroendet av importerad kol sågs som en säkerhetsrisk vid händelse av krig. 20 procent av importen gick till järnvägen.

Enligt en utredning som var färdig 1902 var elektrifiering med vattenkraft det enda rimliga alternativet. Två teststräckor gjordes i ordning: Tomtebo-Värtan och Stockholm-Järva. Den första planen var att elektrifiera sträckan Göteborg-Laxå och ta kraft från det nya kraftverket Olidan i Trollhättan, men sträckan var för hårt trafikerad för att göra så stora ombyggnationer.

I stället valde man Malmbanan. Det fanns en baktanke om att inte bara göra den viktiga linjen oberoende av utländskt bränsle utan att också locka stora industrier till Norrland. Den tanken blev dock inte verklighet, med några undantag. Ett av dessa var Porjus smältverk.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera