Premium

Vingarna fick fart på Formel 1

Jim Hall kör en Chaparral 2E, en av bilarna som var först med vinge, på en uppvisning 2005. Foto: Mark Scheuern / Alamy
Gunnar Nilsson under Italiens Grand Prix i en Lotus 78, den första F1-bilen som utnyttjade markeffekten. Foto: imago sport
Graham Hills vinge kollapsar. Kraschen tvingar honom att bryta i Spaniens Grand Prix 1969. Foto: imago sport
Hydraulstyrd vinge på en Ferrari 312 under Monacos Grand Prix 1968. Foto: GP Library Limited / Alamy
Henri Pescarolo i sin March 711, "tebrickan", efter en kollision under Nederländernas Grand Prix 1971. Foto: LAT Photographic/REX
Formel 1-bilarna var inte ensamma med experimentell aerodynamik. Under en kort period använde man strömlinjeformade chassin i motorcykelracing, som på NSU Sportmax från 1955. På senare år har det gjorts försök med "vingar". Foto: Joachim Köhler / Wikimedia
Graham Hill i sin Lotus 49B vid Storbritanniens Grand Prix 1968. Foto: Motoring Picture Library / Alamy
Patrick Tambay i en Ferrari 126C2/B 1983, det första året med i grova drag moderna regler kring aerodynamik. Foto: Crash Media Group / Alamy

I jakten på hundradelar fick Formel 1-ingenjörerna på 1950-talet upp ögonen för aerodynamiken. Det inledde decennier av experiment, misslyckanden, regeländringar och triumfer.

Publicerad

Motorstyrka betyder inte mycket om man inte kan hålla däcken på asfalten. Den förste som på allvar insåg vikten av aerodynamik inom Formel 1 var Michel May, en schweizisk ingenjör som tävlade med en Porsche 550 Spyder på amatörbasis. May monterade en vinge över sittbrunnen på Porschen för att undvika negativ lyftkraft och i det första racet med vingen, Nürburgring 1 000 km 1956, slog han alla fyra bilar i Porsches fabriksteam.

Istället för inse värdet av Mays innovation lämnade Porsche in en protest. Man hävdade att vingen var farlig eftersom den skymde sikten för bakomvarande bilar och fördröjde därmed utvecklingen med flera år.

Idén var emellertid för bra för att stanna i byrålådan.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera