Premium
Vingarna fick fart på Formel 1
I jakten på hundradelar fick Formel 1-ingenjörerna på 1950-talet upp ögonen för aerodynamiken. Det inledde decennier av experiment, misslyckanden, regeländringar och triumfer.
Motorstyrka betyder inte mycket om man inte kan hålla däcken på asfalten. Den förste som på allvar insåg vikten av aerodynamik inom Formel 1 var Michel May, en schweizisk ingenjör som tävlade med en Porsche 550 Spyder på amatörbasis. May monterade en vinge över sittbrunnen på Porschen för att undvika negativ lyftkraft och i det första racet med vingen, Nürburgring 1 000 km 1956, slog han alla fyra bilar i Porsches fabriksteam.
Istället för inse värdet av Mays innovation lämnade Porsche in en protest. Man hävdade att vingen var farlig eftersom den skymde sikten för bakomvarande bilar och fördröjde därmed utvecklingen med flera år.
Idén var emellertid för bra för att stanna i byrålådan.