Övriga nyheter

Traktorfabrikörens supersportbil

Låtskrivarna Les Reed och Geoff Stephens vid sina Lamborghinis.

När en traktortillverkare vågade utmana sportbilsjätten Ferrari föddes världens mest oblyga bilmärke. I år firar Lamborghini 50 år.

Publicerad

Ferruccio Lamborghini var fascinerad av tjurar, född i oxens tecken och van att leda handfast med uppkavlade skjortärmar. Efter andra världskriget hade han gjort sig en förmögenhet genom att bygga upp en av Italiens största traktortillverkare under eget namn. I slutet av 1962 tillkännagav han att han skulle skapa en gran turismo-bil, en sportvagn för långturer, som kunde konkurrera med Ferrari. Idén var att skapa en personbil för vanliga vägar men med tävlingsprestanda, som en sportbil fast med en lyx och komfort som tävlings­bilar saknar.

Folk trodde att han spårat ur. Sport­bilar gör sällan tillverkaren rik. Det fanns en uppenbar risk att Ferruccios nya, moderna fabrik och fåfänga projekt skulle äta upp hans förmögenhet utan att lämna så mycket som ett bromsspår efter sig.

Den första modellen utvecklades på rekordtid. Han fick Giotto Bizzarrini, ingenjör bakom flera av Ferraris motorer, att skapa en vrålstark V12-motor till den första Lamborghinin: 350 GTV.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera