FARKOSTER
Så föll Saabs projekt med Sveriges första svävare
Världen häpnade över en sensationell ny farkost som svävade på en luftkudde över mark och vatten. I Sverige inledde Saab ett febrilt utvecklingsarbete. Men sedan föll projektet.
Det började på stora flygutställningen i Farnborough 1959.
En brittisk farkost, en hybrid av båt och flygplan, satte i gång en
svävarfeber. Under 60-talet såg man användningsområden överallt, civilt och
militärt. I Sverige startades utveckling av Saab 401, allmänt kallad ”Mefan”,
en kortform för markeffektfarkost. Luftkuddefarkost är ett annat namn.
Principen är att luft som pressas in och komprimeras under
en farkost blir till en luftkudde. Den kan hållas kvar med olika tekniker medan
farkosten drivs framåt med hjälp av exempelvis propellrar.
Olle Ljungström, civilingenjör från KTH, utsågs 1961 till
projektledare för Saabs sju man stora svävargrupp. I oktober samma år beställde
marinen en svävare, och Saabs personaltidning Vips berättar om en
”försöksfarkost som ska användas för att utprova stabilitet över land och
vatten, manöveregenskaper, sjöduglighet, stänkproblem över vatten, siktproblem
vid gång i snö, isbildning mm.”