FARKOSTER
Här är historien om svenska flottans hemliga miniubåt
Under största hemlighetsmakeri tillverkades svenska flottans enda egenkonstruerade miniubåt. En prototyp byggd av delar från fritidsbåtar och helikoptrar. Här är den okända historien om Spiggen II som utbildade marinen i över 15 år.
Solkatterna glittrar i Törefjärden när Teknikhistoria
besöker Sveriges nordligaste djuphamn några mil väster om Kalix. Det är
lågsäsong och nästintill folktomt i det lilla ubåtsmuseet intill kajen där flottans
enda helt egenkonstruerade miniubåt finns bevarad. Men för nästan exakt 40 år
sedan var aktiviteten desto större. Då bröts vattenytan av krevaderna från
Försvarsmaktens sjunkbomber under en av 1980-talets tidiga ubåtsjakter.
Precis här siktades vad som misstänktes vara en miniubåt den
4 maj 1983. Ubåtsjakten blev den första av flera dramatiska militära insatser i
området som utgör början på försvarszonen Kalixlinjen, en linje av omkring
2 800 militära anläggningar som sträcker sig parallellt med gränsen mot
Finland. Jakten var dessutom en fortsättning på en rad misstänkta intrång från
undervattensfarkoster som inleddes redan på 1970-talet, spridda över hela den
svenska kustremsan.
– Då hade vi redan haft en miniubåt i bruk som 1958 köptes
in från Storbritannien och som var i tjänst fram till 1970. Det var en Stickleback-ubåt
i XE-klassen som fick heta Spiggen. Den införskaffades efter att det blev
uppmärksammat att andra krigförande nationer hade utvecklat denna typ av små
farkoster för specialoperationer, säger Linus Fast, forskare vid Totalförsvarets
forskningsinstitut, FOI.