FARKOSTER

Här är historien om svenska flottans hemliga miniubåt

Under största hemlighetsmakeri tillverkades svenska flottans enda egenkonstruerade miniubåt. En prototyp byggd av delar från fritidsbåtar och helikoptrar. Här är den okända historien om Spiggen II som utbildade marinen i över 15 år.

Solkatterna glittrar i Törefjärden när Teknikhistoria besöker Sveriges nordligaste djuphamn några mil väster om Kalix. Det är lågsäsong och nästintill folktomt i det lilla ubåtsmuseet intill kajen där flottans enda helt egenkonstruerade miniubåt finns bevarad. Men för nästan exakt 40 år sedan var aktiviteten desto större. Då bröts vattenytan av krevaderna från Försvarsmaktens sjunkbomber under en av 1980-talets tidiga ubåtsjakter.

Precis här siktades vad som misstänktes vara en miniubåt den 4 maj 1983. Ubåtsjakten blev den första av flera dramatiska militära insatser i området som utgör början på försvarszonen Kalixlinjen, en linje av omkring 2 800 militära anläggningar som sträcker sig parallellt med gränsen mot Finland. Jakten var dessutom en fortsättning på en rad misstänkta intrång från undervattensfarkoster som inleddes redan på 1970-talet, spridda över hela den svenska kustremsan.

– Då hade vi redan haft en miniubåt i bruk som 1958 köptes in från Storbritannien och som var i tjänst fram till 1970. Det var en Stickleback-ubåt i XE-klassen som fick heta Spiggen. Den införskaffades efter att det blev uppmärksammat att andra krigförande nationer hade utvecklat denna typ av små farkoster för specialoperationer, säger Linus Fast, forskare vid Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera