Teknikhistoria

Dansk design på två hjul

TEKNIKHISTORIA. Den danske tävlingscyklisten Mikael Pedersen tyckte att cykelns sittkomforten var dålig. Han skapade en helt unik cykel. Efter att ha varit bortglömd i 60 år har produktionen av cykeln tagits upp igen.

Publicerad

Efter en trevande och spretig start för velocipeden under första halvan av 1800-talet blev John Kemp Starleys så kallade säkerhetscykel startskottet för en veritabel cykelbonanza på 1890-talet. Alla – från riskkapitalister till bysmeder – ville bli cykeltillverkare.

Och även om Starleys framdrivningsprincip med kedjedrift på bakhjulet och olika storlekar på kedjehjul och krans var patenterad verkade fältet fritt för hur ramen skulle konstrueras. Två huvudgrenar utkristalliserades: den vanliga herrcykel- eller diamantramen och kryssramen. Kryssramen hade istället för en rak stång mellan sadelrör och styrhuvud ett diagonalt ramrör som kunde gå från styrhuvudet till bakhjulsfästet, alternativt från sadelstolpen diagonalt till nedre delen av styrhuvudet eller ytterligare varianter. Motivet var ökad stabilitet.

En bit in på 1900-talet hade de flesta kryssramar försvunnit från cykelkartan. Men samtidigt och under radarn hade dansken Mikael Pedersen utvecklat en tredje ramtyp. Eller kanske mer korrekt; en helt ny typ av cykel.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera