Teknikhistoria

Brobygget blev en symbol för Skottland

TEKNIKHISTORIA. När prinsen av Wales slog i sista niten och invigde bron 1890 ansågs ett mästerverk stå klart. Än i dag ses järnvägsbron som ingenjörskonst och togs förra året upp på Unescos världsarvslista.

Publicerad

Under århundraden hade korsandet av den skotska flodmynningen Firth of Forth varit riskabelt. Vindarna var oberäkneliga, strömmarna förrädiska och sjön gick hög. En fast förbindelse över floden började diskuteras redan 1740.

Sir Thomas Bouch hade konstruerat en hängbro, likt Taybron som han också hade ritat. Han adlades efter bygget av Taybron och Skottland hade med den hade världens längsta järnvägsbro.

Men bara ett år efter invigningen, 1879, var katastrofen ett faktum: 75 personer dog när bron rasade.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera