PIONJÄRER
Drivkraft bakom motorn – så erövrade
Hesselmans dieselmotor världshaven
Han var inte tysk. Han hette inte Diesel i efternamn. Han jobbade inte ens med Rudolf Diesel. Ändå var Jonas Hesselman en av de största anledningarna till att dieselmotorn erövrade världen – och inte minst världshaven.
Jonas Hesselman växte upp med tunga förväntningar på sina
axlar. Fadern ägde och drev en teknisk fabrik. Hans tre bröder var alla
framstående namn inom varsitt akademiskt område: språkforskning,
byggnadskonstruktion respektive botanik. Men med sin färska examen från KTH
under armen gav sig den unge Jonas ut på oprövad mark.
Strax före sekelskiftet
tog han värvning på det alldeles nygrundade AB Diesels Motorer – ett företag
vars namn avslöjar något om var i utvecklingen dessa motorer befann sig: de
hade ännu inte blivit dieselmotorer i folkmun, utan var fortfarande bara Rudolf
Diesels motorer.
Företaget i fråga hade varit snabbt med att förstå vidden av
denna nya innovation. Kanske rentav snabbare än Rudolf Diesel själv. Hans egna
versioner av motorn i början av 1890-talet var nämligen lika problematiska som
fulla av oförlöst potential. AB Diesels Motorer skaffade därför inte bara en
licens för att tillverka dem i Sverige, utan försökte även göra konstruktionen
mer effektiv. Och de stora genombrotten kom alla att bli signerade av samma
person: ett ungt stjärnskott vid namn Jonas Hesselman.