Teknikhistoria

George Brough blev etta på två hjul

TEKNIKHISTORIA. George Brough bröt med sin far för att göra kompromisslösa motorcyklar. Det gjorde honom till en legend vars överlägsna fordon lever vidare långt efter hans död.

Publicerad

"Det är mycket tillfredsställande att veta att du gränslar en maskin som, om du önskar, kan lämna allt annat på hjul långt efter sig."

Så lät det i en reklamkampanj för George Broughs motorcykelfabrik. Han kunde tryggt stå för sina ord. Motorcyklarna han skapade var det snabbaste och mest påkostade som fanns.

George Brough föddes 1890 i Nottingham i England. Hans far William Edward Brough var motorpionjär och hade byggt sin första bil redan 1896. 1908 började William serieproducera motorcyklar. De var tidstypiska enkla fordon med egenkonstruerade motorer på mellan 2,5 och 8 hästkrafter. Han sålde även trehjulingar.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera