Teknikhistoria

De massiva betongpilarna var sin tids navigationssystem

Vad är det de stora, gula pilarna pekar ut mitt i vildmarken? Betongobjekten har lett till många rykten, men i flygets ungdom var de piloternas räddning för att hitta hem.  

Publicerad

De är mellan dryga 15 meter och 21 meter långa och ligger utströdda i det amerikanska landskapet. Många flanörer har spekulerat om de gula betongpilarna kan vara en kvarleva från ett hemligt militärt projekt – men bakgrunden är inte alls så dramatisk.

De första radiofyrarna dök upp på 20-talet, men tekniken fick sitt genomslag inom flygnavigering först långt senare. Tillgången på bra flygkartor var dålig, och piloter fick förlita sig på landmärken för att hitta hem.

På 20-talet markerades därför hela flygrutten mellan New York och San Francisco, en sträcka på 4 139 kilometer, ut med stora pilar i en bjärt färg. I dag återstår omkring 200 av betongpilarna, men ursprungligen var de cirka 1 550 stycken – utplacerade med cirka 16 kilometers avstånd från varandra.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera