FARKOSTER

Volvo Duett – folkhemmets slitvarg firar 70

En röd Volvo Duett parkerad på en gräsmatta intill en brygga. Två kvinnor i fritidskläder packar ur campingutrustning.
Den rymliga bilen med de runda formerna kom snabbt att bli en populär familjebil – en utflyktsbil där allt från solstolar till campingutrustning fick plats.
Volvos vd Assar Gabrielsson (1891–1962) insåg att bilföretaget behövde satsa på att möta efterkrigsbehovet av transportbilar. Resultatet blev Volvo Duett.
En Volvo Duett lastas med trälårar.
Duetten kom som ett svar på det ökade behovet av småtransporter efter krigsåren.
Svartvit bild med en duett i färd. Tre män i hatt och trenchcoat sitter i den.
Det första exemplaret av PV 445 Duett rullade ut från fabriken i Blekinge i juli 1953.
En prydligt parkerad rad av Volvo Duett med sina förare stående bredvid fronten.
Pickupversionen byggdes på ett varubilschassi.
En vinröd Volvo Duett med vita fönsterramar står redo för avfärd utanför ett hus. En man med ett gevär över axeln och en kvinna som håller en hund står bredvid
Volvo Duett sålde i 90 000 exemplar på de 16 år bilen tillverkades. En blygsam siffra i jämförelse med många andra varianter från företaget. Volvo Amazon sålde som jämförelse i 600 000 exemplar.

När folkhemmet byggdes var det Duetten som drog lasset. Den var både familjens utflyktsbil i den spirande turismen och en laståsna för byggboomen efter kriget. Nu fyller den sjuttio.

Om Volvos personvagn PV 444 var vår första folkbil, så var dess lillebror Duett slitvargen. Namngiven efter sina dubbla funktioner som personbil och skåpbil fyllde den en lucka i det svenska bilutbudet när behovet av småtransporter växt lavinartat. Som Volvos första kombi gjorde den succé direkt.

Att något hade saknats i sortimentet insåg Volvo när karossmakare landet runt byggde pickuper och skåpbilar på ramchassit till PV:n. Ett 30-tal företag gjorde stora pengar på att bygga bilar som klarade av att möta transportbehoven när folkhemmet tog form efter kriget. Det kunde ju inte få fortgå, insåg Volvochefen Assar Gabrielsson, och gav en liten grupp ledd av ingenjören Erik Skog i uppdrag att ta fram en kombi.

– Man såg en affär man inte ville missa. Den blev väldigt lyckad, en helhetsprodukt, säger Hans Hedberg, historiskt sakkunnig på Volvo Cars.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera