FARKOSTER
Volvo Duett – folkhemmets slitvarg firar 70
När folkhemmet byggdes var det Duetten som drog lasset. Den var både familjens utflyktsbil i den spirande turismen och en laståsna för byggboomen efter kriget. Nu fyller den sjuttio.
Om Volvos personvagn PV 444 var vår första folkbil, så var
dess lillebror Duett slitvargen. Namngiven efter sina dubbla funktioner som
personbil och skåpbil fyllde den en lucka i det svenska bilutbudet när behovet
av småtransporter växt lavinartat. Som Volvos första kombi gjorde den succé
direkt.
Att något hade saknats i sortimentet insåg Volvo när
karossmakare landet runt byggde pickuper och skåpbilar på ramchassit till PV:n.
Ett 30-tal företag gjorde stora pengar på att bygga bilar som klarade av att
möta transportbehoven när folkhemmet tog form efter kriget. Det kunde ju inte
få fortgå, insåg Volvochefen Assar Gabrielsson, och gav en liten grupp ledd av
ingenjören Erik Skog i uppdrag att ta fram en kombi.
– Man såg en affär man inte ville missa. Den blev väldigt
lyckad, en helhetsprodukt, säger Hans Hedberg, historiskt sakkunnig på Volvo
Cars.