FARKOSTER

Livräddare på larvfötter – här är historien om svenska bandvagnen

En militärt grönmålad bandvagn i snöyran vid motorvägen i Skåne med två män i kamouflagekläder och en man i gul varselväst som står och pratar utanför.
Över tusen personer har fastnat i snökaoset på E22 mellan Hörby och Kristianstad som pågått från 9-tiden på onsdagen. Nio bandvagnar används för att evakuera människor som fastnat i sina bilar och även bidra med att dra loss fordon.
En militärt målad bandvagn kör i full fart på en grusväg, med ett moln av damm bakom sig.
Årskull efter årskull av svenska värnpliktiga har skumpat fram i den klassiska Bandvagn 206, slitvargen som bemästrat snö, sand och lera i ett halvt sekel.
Soldater i vita kamouflagedräkter tolkar på skidor i djup snö, i bakgrunden syns en höjd med granskog.
Infanteriförband i snödräkt på skidor tolkar efter bandvagn 202.
Bandvagn 202 vid Smålands artilleriregemente övningskör i Vättern.
Försvarets bandvagn tar sig fram över en hög snödriva
Försvarets bandvagn 206 i en bild från 1980.
Bild inifrån förarhytten till en bandvagn, genom framrutan syns en helt översvämmad väg fram till en gård
Under översvämningar i norra Sverige i juli 2000 fick bonden Erik Holmberg i Enviken hjälp att få mjölken levererad från sin gård med hjälp av bandvagn. Bandvagnsföraren på bilden hette Svante Norberg.

Skogsbränder, översvämningar – eller hundratals bilar som fastnat i snökaoset på E22 i Skåne. Den svenska bandvagnen har varit en välkänd slitvarg på larvfötter i ett halvt sekel.

Norrland, där en sovjetisk landinvasion länge förväntades komma, präglas i stor utsträckning av sanka myrar och djup snö. Försvarsmakten insåg tidigt att krig i denna terräng krävde fordon med låg vikt, lång räckvidd och extrem framkomlighet, och redan på 1950-talet byggdes de första obepansrade bandvagnarna av Bolinder-Munktell (Bandvagn 202).

I början av 1970-talet beslöt Försvarets Materielverk (FMV) att det var dags för en ny generation. Bland kraven fanns högre lastförmåga och lägre marktryck än Bandvagn 202, samt en livslängd på 15 år. Hägglunds i Örnsköldsvik tog hem kontraktet, och började rita på vad som skulle bli Bandvagn 206.

Även om Hägglunds redan tidigare tillverkat militära fordon bestod deras produktion främst av civil utrustning som bussar, lastmaskiner, gruvlok och spårvagnar. Detta var den dittills största försvarsmaterielordern för företaget, som i dag heter BAE Systems Hägglunds och är en renodlat militär tillverkare. ”Kronjuvelen” i deras nuvarande produktion är det världsledande Stridsfordon 90.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera