Lista: 7 svenska snöskotrar vi minns

Crescent.
Rusch R1 1968.
Sno-Tric (1965–1976).
Linson.
Ockelbo (1963–1989).
Rajd 1966.
Larven.

I mitten av 1960-talet slog snöskotern igenom i Sverige och svenska tillverkare var snabba att haka på trenden. Konkurrensen kom främst från Nordamerika. Här är sju svenska snöskotrar värda att uppmärksamma lite extra, framtagna i samarbete med Eliza Snöskotermuseum i Umeå.

Publicerad

Ockelbo (1963–1989)

Motorprofilen Erik ”Ockelbo” Lundgren och före detta speedwayesset Eskil Carlsson var två av fyra personer som startade upp Ockelbo Industri AB och snöskotertillverkning i det gamla mejeriet i Ockelbo hösten 1963. Den första modellen Turist hade en karaktäristisk pakethylla fram på huven och den finessen hängde med ända till 1975. Ockelbo Industri AB hade en testanläggning i Härjedalsfjällen där mycket av utvecklingen skedde. I juletid 1975 köpte Karolin Invest företaget och behöll det till 1982 då det såldes till finska Valmet. Ockelbo försvann som eget snöskotermärke efter 1989 års säsong. Tv-serien Pistvakt fick svenska folket att upptäcka den numera kultförklarade orange snöskotern.

Rajd (1965–1978)


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera