Nu rivs Christopher Polhems sista mästerverk

Christopher Polhem.
Christopher Polhems sluss från 1755, vid kraftig vårflod. Målning från 1780. Foto: Anders Holm
Slussen i Stockholm före rivningen inleddes.
Den arkeologiska utgrävningen av Polhems sluss har pågått parallellt med rivningsarbeten och bygget av den nya trafiklösningen i centrala Stockholm. Här dokumenterar arkeolog Anna Bergman konstruktionen. Foto: Arkeologikonsult
Bilden är från ungefär halvvägs genom utgrävningen av Polhemsslussen. Då togs de ledningsrör (till vänster i bild) som tills helt nyligen försörjt Gamla stan med vatten bort. Pelarnas blå färg visar var nutida Slussens betonggolv fanns. Foto: Arkeologikonsult
När utgrävningen nådde sitt slut syntes slussrännan, det som är kärnan av Christopher Polhems konstruktion, tydligt. Foto: Arkeologikonsult
Järnkonstruktionen håller ihop hela anläggningen i tre riktningar. Trots sin höga ålder är metallen i gott skick, troligen tack vare den svarta tjärmassan som kan skymtas på bilden. Foto: Angelica Söderberg
I sandstenen som kommer att bevaras från den arkeologiska utgrävningen syns stenhuggarmärket R, dåtidens märkning som visade vilken stenhuggare som skulle få betalt för leveransen. Foto: Angelica Söderberg
”Vi vet inte vilken stenhuggare det här specifikt handlade om, men hoppas kunna få fram det i den fortsatta utredningen”, säger arkeologen Jan Kockum.

Det kom att bli Christopher Polhems sista mästerverk, en byggteknisk utmaning vars mekaniska lösningar var långt före sin tid. Nu rivs konstruktionen, för att ge plats för nya Slussen.

Mitt under det som återstår av trafikkarusellen i centrala Stockholm löper ett stycke ingenjörskonst fram mellan Mälaren och Saltsjön. Mekanikens fader Christopher Polhem var över 80 år fyllda när bygget av Polhemsslussen i Stockholm inleddes år 1744, med syftet att få en bredare och djupare sluss bättre anpassad för större båtar än föregångaren.

Det är första gången så stor del av Polhems slussränna är synlig, med handhuggna stenblock sammanlänkade av stångjärn. Och den sista: Bara timmarna efter Teknikhistorias besök inleddes rivningen.

Järnet i gott skick


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera