Teknikhistoria

Passagerarjätten som blev kabelutläggare

GRAFIK. Försenad, föråldrad och för stor. Passagerarångaren Great Eastern var sin tids överlägset största fartyg, men också ett gigantiskt misslyckande.

Publicerad

Ett misslyckande som vändes till framgång när skeppet användes för att lägga ut telegrafkablar över Atlanten. Från 1865 till 1878 lade Great Eastern ut sammanlagt 48 000 kilometer kabel i uppdrag såväl i Atlanten som mellan Aden i Jemen och Bombay i Indien.

Storbritanniens främste ingenjörshjälte, Isambard Kingdom Brunel, var den som födde idén bakom Great Eastern: att bygga ett ångfartyg, större än någonsin tidigare, för emigranttrafiken till Amerika och Australien.

Två gånger tidigare, med fartygen Great Britain och Great Western, hade Brunel följt samma princip, det vill säga att bygga så stort som möjligt för att få bästa möjliga bränsleekonomi. Hans beräkningar, och diskussioner med den kände skeppsbyggaren Scott Russell, visade att ett tillräckligt stort skepp kunde frakta med sig kol för att klara hela resan runt Godahoppsudden till Australien utan att behöva bunkra efter vägen.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera