Teknikhistoria
Passagerarjätten som blev kabelutläggare
GRAFIK. Försenad, föråldrad och för stor. Passagerarångaren Great Eastern var sin tids överlägset största fartyg, men också ett gigantiskt misslyckande.
Ett misslyckande som vändes till framgång när skeppet användes för att lägga ut telegrafkablar över Atlanten. Från 1865 till 1878 lade Great Eastern ut sammanlagt 48 000 kilometer kabel i uppdrag såväl i Atlanten som mellan Aden i Jemen och Bombay i Indien.
Storbritanniens främste ingenjörshjälte, Isambard Kingdom Brunel, var den som födde idén bakom Great Eastern: att bygga ett ångfartyg, större än någonsin tidigare, för emigranttrafiken till Amerika och Australien.
Två gånger tidigare, med fartygen Great Britain och Great Western, hade Brunel följt samma princip, det vill säga att bygga så stort som möjligt för att få bästa möjliga bränsleekonomi. Hans beräkningar, och diskussioner med den kände skeppsbyggaren Scott Russell, visade att ett tillräckligt stort skepp kunde frakta med sig kol för att klara hela resan runt Godahoppsudden till Australien utan att behöva bunkra efter vägen.