Premium

Nazisternas syntetiska bränsle förlängde andra världskriget

Pölitz-verket (i dagens Police i Polen) var näst störst efter Leunaverket. De stod för två tredjedelar av produktionen av syntetiskt bränsle. Foto: SZ-Photo / IBL Bildbyrå
Pölitz-verket (i dagens Police i Polen) var näst störst efter Leunaverket. De stod för två tredjedelar av produktionen av syntetiskt bränsle. Foto: SZ-Photo / IBL Bildbyrå
På utställningen 'Schaffendes volk' 1934 visade Leuna-fabriken en modell av en hydrogenereringsanläggning. Foto: SZ-Photo / IBL Bildbyrå
På utställningen "Schaffendes volk" 1934 visade Leuna-fabriken en modell av en hydrogenereringsanläggning. Foto: SZ-Photo / IBL Bildbyrå
Leuna-verket nära Merseburg. Det första och största verket som framställde bränsle med Bergiusprocessen. Foto: SZ-Photo / IBL Bildbyrå
Leuna-verket nära Merseburg. Det första och största verket som framställde bränsle med Bergiusprocessen. Foto: SZ-Photo / IBL Bildbyrå
Bränsledepå vid Pölitz-verket, som skulle bli mer effektivt än Leuna. Foto: SZ-Photo / IBL Bildbyrå
Bränsledepå vid Pölitz-verket, som skulle bli mer effektivt än Leuna. Foto: SZ-Photo / IBL Bildbyrå
Franz Fischer, som med Hans Tropsch utvecklade processen för att omvandla kolmonoxid och väte till flytande kolväten. Foto: Photoresearchers /IBL Bildbyrå
Franz Fischer, som med Hans Tropsch utvecklade processen för att omvandla kolmonoxid och väte till flytande kolväten. Foto: Photoresearchers /IBL Bildbyrå
Friedrich Bergius (1884-1949) patenterade en process för att omvandla kol till flytande bränsle. Foto: Wellcome Library, London
Friedrich Bergius (1884-1949) patenterade en process för att omvandla kol till flytande bränsle. Foto: Wellcome Library, London
När bombningarna sänkte bränsleproduktionen sade Albert Speer (t.v.) till Hitler att han kunde förutspå krigsslutet med “nästan matematisk exakthet”. Foto: IBL
När bombningarna sänkte bränsleproduktionen sade Albert Speer (t.v.) till Hitler att han kunde förutspå krigsslutet med “nästan matematisk exakthet”. Foto: IBL
Reklam för Leunaverkets syntetiska bensin, 1936. “Den rent tyska bensinen, den rent tyska blandningen.” Foto: Interfoto /IBL Bildbyrå
Reklam för Leunaverkets syntetiska bensin, 1936. “Den rent tyska bensinen, den rent tyska blandningen.” Foto: Interfoto /IBL Bildbyrå
Tvångsarbetare på väg till hydrogeneringsanläggning i Bruex/Maltheuern i Tjeckoslovakien i augusti 1942. Anläggningen tillhörde Reichswerke Hermann Göring-koncernen. Tvångsarbetarna behandlades stundvis brutalt av Gestapo – det förekom även att de mördades om de blev sjuka eller inte kunde arbeta. Foto: / IBL Bildbyrå
Tvångsarbetare på väg till hydrogeneringsanläggning i Bruex/Maltheuern i Tjeckoslovakien i augusti 1942. Anläggningen tillhörde Reichswerke Hermann Göring-koncernen. Tvångsarbetarna behandlades stundvis brutalt av Gestapo – det förekom även att de mördades om de blev sjuka eller inte kunde arbeta. Foto: / IBL Bildbyrå
Sasol-fabrik för syntetiskt bränsle i Herne i Tyskland. Foto: imago stock
Sasol-fabrik för syntetiskt bränsle i Herne i Tyskland. Foto: imago stock
Oljefälten i Baku i Azerbajdzjan var ett av målen för den tyska offensiven som stoppades vid Stalingrad i februari 1943. Foto: Sovfo / Universal Images Group / REX
Oljefälten i Baku i Azerbajdzjan var ett av målen för den tyska offensiven som stoppades vid Stalingrad i februari 1943. Foto: Sovfo / Universal Images Group / REX

TEKNIKHISTORIA. Utan bränsle hade de tyska stridsvagnsarméerna inte kunnat rulla. När Tyskland fick slut på bensin var det kemisterna som höll kriget igång med en inhemsk uppfinning: syntetiskt bränsle.

Publicerad

Logga in och få tillgång till ännu mer Teknikhistoria
  • Du får tillgång till låsta artiklar på nyteknik.teknikhistoria.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna en gång i månaden
  • Obegränsad läsning av flera års utgåvor av magasinet Teknikhistoria via e-tidningsappen
  • Möjlighet att läsa magasinet Teknikhistoria digitalt i din dator, surfplatta eller mobil